تبلیغات
ذهن برتر - آموزش مدیتیشن 2
 
ذهن برتر
همان شخصی باش که می خواهی باشی
درباره وبلاگ


وبلاگ ذهن برتر در جهت پاسخ به تمامی سوالات در مورد قانون جذب، ذهن ناخوداگاه، برنامه ریزی ذهن، هیپنوتیزم و ریلکسیشن ایجاد گردیده است.
با عمل به آموزه های این وبلاگ گامی بزرگ در جهت رسیدن به خواسته ها و آرزوهایتان برداشته اید.

وب سایت اصلی ذهن برتر: www.nlpfan.ir

مدیر وبلاگ : رویا متذکری
نویسندگان
پنجشنبه 14 مرداد 1395 :: نویسنده : رویا متذکری
ساختمان دستگاه تنفس واهمیت تنفس شکمی
در آغاز مدیتیشن و در طول آن باید به طور صحیح تنفس کنیم . و طرز تنفس صحیح ، تنفس شكمی است، که در زیربه طور کامل آنرا توضیح داده ایم.
دستگاه تنفس از چند قسمت تشكیل شده است. ریه ها بخش اصلی دستگاه تنفس هستند. ریه ها در دو سمت سینه واقع شده اند و قلب و عروق بزرگ و مری آنها را از هم جدا می کنند. یكی دیگر از    بخش های مهم دستگاه تنفس دیافراگم است. دیافراگم در تنفس نقش اساسی دارد و در قاعده    شش ها قرارگرفته است. دیافراگم در واقع پرده عضلانی است که حفره شكمی را از حفره سینه جدا می کند. کار دیافراگم ایجاد فشار منفی برای کشیدن هوا به داخل ریه ها است. بدنبال انقباض دیافراگم یك خلاء نسبی در قفسه سینه ایجاد شده و این امر خود باعث اتساع ریه ها می شود. در این بین عضلات بین دند ه ای با انقباض خود موجب اتساعقفسه سینه و کمك برای ورود هوا می شوند. نتیجه این روند، مكش هوا به درون ریه ها است.
بایستی توجه داشت قفسه سینه یک شبکه اسکلتی است. بنابراین دارای ظرفیت محدودی از نظرقدرت اتساع است. در یکتنفس درست دیافراگم مهم ترین نقش را ایفا می کند. بنابراین کنترل دیافراگم اولین قدم در تمرینهای تنفسی است. وقتی دیافراگم در حالت استراحت قرار می گیرد، ریه ها جمع شده و هوا تخلیه می شود. تمرین ساده تنفس عمیق با حرکات دیافراگم ، بنیاد علم تنفس یا پرانایاما است.
آنچه در یک تنفس درست اهمیت دارد حرکت شکم و دیافراگم است. در واقع تنفس درست با بیرون دادن شکم شروع میشود. وقتی شکم به سوی بیرون حرکت کرد، احشاء محوطه شکمی نیز به سوی بیرون حرکت می کنند. در این حالت دیافراگم می تواند به راحتی به سوی پایین حرکت کند و هوا را به داخل ریه ها بکشاند. بعد از باز شدن شکم، قفسه سینه نیز باز شده و
چرخه تنفس کامل می شود. در هنگام بازدم نیز مجددا شکم به داخل جمع میشود و به هل دادن دیافراگم به سوی بالا هوا راخارج می کند. به اشکال زیر دقت کنید. حرکت دیافراگم و انقباض و انبساط ریه بخوبی در این شکل نشان داده شده است.

دیافراگم و ریه ها در حالت دم و بازدم. راست حالت دم و چپ حالت بازدم را نشان می دهد. به حرکت دیافراگم دقت کنید.

در حالت عادی، با هربار تنفس، مقدار 500 سی سی هوا وارد ریه ها می شود و بعد از تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن از ریه ها خارج می شود. با افزایش عمق تنفس می توان مقدار این هوا را به میزان زیادی افزایش داد. با این تمرینات می توان این مقدار هوا را به 2500 سی سی در هربار تنفس برسانید. بنابراین یكی از اولین اثرات این تمرین ورود هوای بیشتر به ریه ها و امكان
تنفس بهتر و عمیق تر است. مهمتر اینكه با ورود هوای بیشتر به درون ریه ها، مقدار انرژی حیاتی زیادتری وارد بدن می شود وسطح آگاهی و انرژی تا حد بسیار زیادی تغییر می کند. این امر بعد از تمرینات بسیار محسوس است

یك موزیك آرام ترجیحا موزیكهای مخصوص مدی تیشن
هر موزیك آرامی که به شما احساس آرامش می دهد برای مدی تیشن عالی است. شما می توانید از موزیكهای مخصوص که همراه با صدای پرندگان و باران و دریا و... است و در بازار یافت می شود برای اینكار استفاده نمایید. یا موزیك های کلاسیك مانند موزیكهای موتزارت یا ...
 
شی یا موضوعی برای معطوف کردن توجه به آن و غور و بررسی
توجه:
یكی از مسائل مهمی که ما می خواهیم در مدی تیشن به آن برسیم این است که فكر خود را از مشغله و انواع افكاری که در طول روز ما را به خود مشغول نموده، رها نموده و به ذهن خود آرامش و استراحت دهیم. که البته این کار آسان نیست. فكر کردن امری است طبیعی اما فقط کافی است که شما روی افكاری که وارد ذهنتان می شود زومنكرده و براحتی و به آرامی آنرا از ذهنتان بیرون کنید.
نه با آن بجنگید نه برای آن دلیل و برهان بیاورید نه به تفسیر و توضیح آن بپردازید.
به آرامی فكر را از ذهنتان خارج کرده و مجددا تمرکز خود را به مدی تیشن برگردانید.

قبل از شروع مدی تیشن ، می توانید، عودی را که بوی آن را دوست دارید روشن کنید، یا از شمع های عطرآگین با بویی که آنرا می پسندید استفاده کنید تا فضای اطرافتان را عطرآگین نموده و سطح انرژی مثبت اطرافتان را بالا ببرید. بوی خوش و موزیكی که به شما آرامش می دهد به تمرکز بیشتر شما کمك خواهد کرد.
می توانید مدی تیشن را با چشمان بسته انجام دهید. یا با چشمان باز.
با چشمان باز می توانید از یك شمع روشن در مقابل خود استفاده نمائید و با تمرکز بر روی شعله آن، سعی کنید فقط به شعله نگاه کنید. به نور شمع و هاله دور آن توجه کنید و سعی کنید کمتر پلك بزنید و اگر افكار آمدند ، آرام آنها را از ذهنتان خارج کنید و مجددا تمرکز خود را به نور شمع دهید. اگر متوجه شدید فكری ذهنتان را مشغول کرده وشما توجه تان از شمع خارج شده، به آرامی فكر را رها و رد کنید و دوباره توجه خود را به نور شمع برگردانید.
به محض اینكه شما چشمان خود را بستید در محل چشم سوم یا چاکرای شماره 6 قرار دارید. چاکرا یا چرخه انرژی که محل آن بین دو ابرو قرار دارد و مرکز روشن بینی و روشن ضمیری است و ما تله پاتی و ارسال افكار خود به دیگران و حسششم خود را مدیون این چاکرا می باشیم.
پس آرام چشمان خود را ببندید و تنفس شكمی انجام دهید.

1- با بینی ، یك دم عمیق شكمی انجام دهید
2- چند لحظه نفس را نگه دارید
3- سپس با دهان و با کمك شكم ، تمام نفس را به بیرون برگردانید
سعی کنید زمان دم و نگه داشتن هوا و بازدم باهم مساوی باشد به طور مثال:
اگر دم شما 4 ثانیه طول می کشد . هوا را 4 ثانیه در درون ریه خودنگه دارید و بعد با یك بازدم 4 ثانیه این هوا را به بیرونبرگردانید.
چند بار این عمل را انجام دهید. تا به یك احساس آرامش دست یابید.
شما در حال مدی تیشن هستید به موزیك گوش دهید و اگر فكری به ذهنتان خطور کرد به آرامی آنرا از خود دور کنید ودوباره توجه خود را به مدی تیشن و شنیدن صدای موزیك برگردانید.

این حالت را می توانید تا 20 دقیقه حفظ کنید.
بعد از 20 دقیقه برای خارج شدن از مدیتیشن: چند تنفس شكمی انجام دهید و تمرکز خود را به محیطی که در آن نشستهاید برگردانید و حضور در جایی که نشسته اید حس کنید، توجه خود را به تنفس شكمی خود دهید و بعد از چند تنفس بهآرامی چشمان خود را باز کنید.
نكته:مدیتیشن را می توانید روزی یكبار انجام دهید و سعی کنید زمان انجام آن بیشتر از 20 دقیقه نشود.






نوع مطلب : مدیتیشن، 
برچسب ها : مدیتیشن، اموزش مدیتیشن،
لینک های مرتبط :
شنبه 18 شهریور 1396 08:08 ب.ظ
Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back
to your site? My blog is in the very same niche as yours and my visitors
would certainly benefit from a lot of the information you provide here.
Please let me know if this okay with you. Many thanks!
یکشنبه 12 شهریور 1396 12:49 ق.ظ
Have you ever considered writing an e-book or guest authoring
on other blogs? I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would love
to have you share some stories/information. I know my visitors would
value your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e-mail.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
هاست لینوکس